De Baak, en in het bijzonder de Baak Business Academy, is één van de grootste en meest erkende particuliere opleidingsinstituten van Nederland.
Ik heb hen bijgestaan bij het formuleren van een nieuwe slogan. Op basis van hun visie, kernwaarden, doelstellingen, boodschap en ‘gevoel’ wat ze willen uitstralen en overbrengen, heb ik diverse slogans bedacht, uitgewerkt en beargumenteerd.
Dit was mijn meest uitdagende opdracht tot nu toe. De reden waarom is, omdat er binnen een zeer beperkte tijd een concreet product moest worden geleverd. Ik had een kleine week om een slogan te bedenken. Normaal staat hier enkele weken voor.
Ik vond het dan ook best spannend en voelde me een klein beetje onzeker. Er was weinig ruimte voor onderzoek en experimenteren.
Echter, in het leven moet je uitdagingen aangaan en niet uit de weg gegaan. Dus ook nu niet.
Alleen op deze manier kun je als mens groeien en jezelf blijven ontwikkelen. Ga je dit soort uitdagingen niet aan, dan zal altijd het gevoel van onzekerheid en onduidelijkheid overheersen of je iets kunt en tevens leuk vindt.
Vanwege de beperkte tijd die er was, had ik slechts een beknopte hoeveelheid aan informatie tot mijn beschikking.
Deze informatie heb ik gecombineerd met de voorhanden zijnde informatie op hun eigen website. Op basis hiervan heb ik geprobeerd hun visie, doelstellingen, uitstraling en gevoel in kaart te brengen.
Alle vragen en aannames die tijdens dit proces bij mij naar boven kwamen, heb ik aan hun teruggekoppeld. Op deze manier kon ik het beeld en de aannames die ik had bevestigen, dan wel veranderen en bijschaven waar nodig.
Nadat mijn beeld en aannames grotendeels waren bevestigd, heb ik een 1e ronde van 5 slogans bedacht en onderbouwd.
De reacties op de bedachte slogans en onderbouwing waren erg positief. Dit betekende dat ik op de goede weg was en de lichte onzekerheid die ik ervoer verdween.
De terugkoppeling vanuit de Baak was helder en duidelijk waardoor ik de 2e ronde aan slogans veel specifieker op hun wensen kon afstemmen.
Vervolgens heb ik 2 tot 3 nieuwe slogans bedacht waarin ik alle gewenste facetten probeerde terug te laten komen.
Ik had er een goed gevoel over en hoopte dat dé slogan er al tussen zou zitten, of dat slechts nog enkele aanpassingen nodig waren.
Hoewel ik in de buurt kwam bij wat zij voor ogen hadden, was ik toch teveel van de oorspronkelijke gewenste richting afgeweken. Dit kwam naar mijn idee door mijn poging alle gewenste facetten in 1 slogan te verwerken. Ik had de focus meer op de belangrijkste facetten moeten richten. Overdaad schaadt. Een wijze les.
De 3e en laatste ronde heb ik weer gebaseerd op de voor de Baak Business Academy meest aansprekende slogans uit de 1e ronde. Op basis van hun terugkoppeling heb ik deze alleen bijgeschaafd. Nadien heb ik hen 3 nieuwe slogans toegestuurd, allen gebaseerd op hun favoriete slogans uit de 1e lichting. Ze waren erg tevreden met het resultaat en gaven aan dat zij nu voldoende mogelijkheden hebben om de gewenste slogan te kiezen. Deze kan ik echter niet vermelden omdat de slogan nog niet in gebruik is genomen.
Het overall resultaat was voor zowel de Baak Business Academy als mijzelf bevredigend en geeft veel vertrouwen voor de toekomst.
Voor mijzelf werd weer eens duidelijk dat “life starts at the end of your comfortzone.” Als ik deze uitdaging niet was aangegaan, dan was ik met de onzekerheid blijven zitten of ik in een heel korte tijd voor een groot en erkend bedrijf een concreet product kan leveren.
Dit is gelukt en mijn comfortzone is weer een stukje groter geworden……